יום שלישי, 9 בנובמבר 2021

צמיגים לרכב

 

רשימת סוגי צמיגים


ניתן לסווג את הצמיגים בצורות שונות, אך רשימת סוגי צמיגים זו מחלקת אותם לפי התאמתם לתנאי השטח שזהו הגורם הדומיננטי ביותר בבחירת צמיגים.


צמיגים לבוץ ולשלג – כאשר תנאי מזג האוויר מזמנים לכם נסיעה על בוץ או שלג יש צורך בצמיגים מיוחדים המתאימים לתנאים אלו. זה אולי לא כל כך רלוונטי לרוב הנהגים בישראל אבל חשוב שנהיה מודעים.
 
ההבדל מתבטא בסוליית הצמיג (החלק הבא במגע עם הכביש). במקרה של בוץ ושלג יש צורך בצמיגים בעלי סוליה רכה המאפשרת אחיזת כביש טובה בתנאים אלו. צמיגים אלו מיועדים לשימוש אך ורק בתנאים שהוזכרו, תנאי מזג אוויר רגיל ובעיקר חם יגרמו לשחיקה מהירה של הצמיג. ניתן לזהות אותם בעזרת הסימון M&S.


צמיגים לביצועים ספורטיביים – צמיגים אלו מיועדים למהירויות גבוהות והם עשויים גומי בעל יכולת מתיחה גבוהה המתאימה לסיבובים במהירויות גבוהות. החריצים שבהם אינם עמוקים והם נחשבים לפחות בטוחים בתנאי גשם ובוץ. גם אורך החיים שלהם קצר.


צמיגים לרכב טובים יותר מאפשרים תימרון טוב יותר

אחיזת הכביש של הצמיגים שלך מכתיבה גם את יכולת התמרון של המכונית שלך בעת חירום. כאשר אתה מפנה את ההגה לכיוון מסויים, הגלגלים הקדמיים מתרגמים את התנועה לחיכוך צידי עם הכביש – וכך מאפשרים את הפניה.
גם כאן, ככל שהצמיג יאחז את הכביש טוב יותר – כך יכולת הפניה של המכונית תהיה טובה יותר, והסכנה לאיבוד שליטה ולסטיה מנתיב הפניה – קטנה יותר.

צמיגים טובים יותר יחזיקו מעמד במהירויות גבוהות יותר

כאשר המכונית בתנועה – הצמיגים נמצאים בחיכוך תמידי עם האספלט, ולכן מתחממים. במהירויות גבוהות מאוד – החום הזה עשוי לגרום לצמיגים פחות איכותיים להתפוצץ. למעשה, מחקר משטרתי מעלה כי אחוז גבוה מאוד מהתאונות שאירעו על כביש 6 – שנחשב לבטוח ואיכותי במיוחד – נבעו כתוצאה מהתחממות הצמיגים במהירויות הגבוהות הנהוגות בכביש זה

ושוב: ככל שהצמיג טוב יותר – כך הוא יתפקד (ולא יתפוצץ) במהירויות ובטמפרטורות גבוה

צמיגים לרכב טובים יותר בולמים טוב יותר

כאשר אתה לוחץ על דוושת הבלם, דיסקיות הבלימה בולמות את הגלגל מבפנים – והצמיג אמור לתרגם את כוח הבלימה הזה לחיכוך עם הכביש ולהאטת המכונית כולה.
ככל שאחיזת הכביש של הצמיג תהיה טובה יותר – כך הוא יוכל להאט את המכונית באופן מהיר יותר. צמיג פחות איכותי יגרום למרחקי עצירה ארוכים הרבה יותר, לעיתים של כמה וכמה מטרים. המשמעות: צמיג איכותי יכול, בפשטות, להציל את המכונית שלך מהתרסקות.
מעבר לכך – אם אחיזת הכביש אובדת, מסיבה כלשהי (גשם, למשל), הצמיג יאבד לחלוטין את יכולת הבלימה שלו. צמיגים איכותיים, המנקזים את הגשם היטב – יגנו על המכונית שלך ממצבים כאלה.

"תעודת זהות" של הצמיג

לכל צמיג יש תעודת זהות, המספרת עליו פרטים חשובים – כמעט כל הפרטים שעליכם לדעת. למשל מידה, גיל, דירוג מהירות (לאיזו מהירות מרבית הוא תוכנן), דירוג הרכות של תערובת הגומי, לעיתים אף יעודו. כך תבינו את הכתוב:

ראשית המידה הרשומה, שנחלקת לשלושה: 195, 60 ו-R15. המספר הראשון משמאל הוא רוחב הצמיג מכתף לכתף, במקרה זה 195 מילימטרים (19.5 ס"מ). המידה השנייה היא חתך הצמיג – 60. המשמעות היא כי גובה דופן הצמיג מהווה 60% מרוחבו. במקרה "שלנו" – 117 מ"מ. ו-R15? המספר מציין את קוטר החישוק עליו "מולבש" הצמיג, ובמקרה זה 15 אינץ' (כ-38.1 ס"מ). R מציין שהצמיג הוא רדיאלי, כמו כל הצמיגים כיום פחות או יותר.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה